RD4 omvat de domeinen ‘Getallen’, ‘Meten’, ‘Verhoudingen’ en ‘Verbanden’. Het domein ‘Getallen’ bestaat uit ‘tellen’, ‘kennis van getallen en hoeveelheden’, ‘optellen/aftrekken’ en ‘vermenigvuldigen/delen’. De opgaven van RD4 zijn verdeeld over...
Schooltoets met een afnamemoment in het midden en aan het einde van het schooljaar. Het domein Rekenen-Wiskunde bestaat uit drie subdomeinen:1. Getallen en bewerkingen: getallen en getalrelaties, hoofdrekenen (optellen, aftrekken,...
Rekenvaardigheidstoetsen met een afnamemoment in het midden en een aan het einde van het schooljaar. Naast de midden- en eindtoets is er voor groep 6 ook een tussentoets beschikbaar. De tussentoets ligt qua niveau tussen de twee toetsen in. Bij...
Methode bestaande uit zeven plaatjes met acht bijbehorende vragen. Elke vraag vertegenwoordigt een sociaal-cognitieve vaardigheid. De verhalen gaan over een sociale situatie waarin een kind geconfronteerd wordt met een probleem. Er zijn tevens...
Schooltoets gericht op de mondelinge taalvaardigheid. De TAK bestaat uit een toetsgedeelte en een observatiegedeelte. De toets geeft inzicht in de grammaticale taalvaardigheid en bestaat uit tien onderdelen:- Klankonderscheiding (50 items): meet...
Adaptieve toets bestaande uit 50 opgaven. De opgaven worden geselecteerd uit een database van 900 opgaven. Er zijn meerkeuzevragen en open vragen. De volgende domeinen worden gemeten:- Basisvaardigheden (tellen, optellen, aftrekken,...
Schooltoets met drie protocollen gericht op het screenen van leerachterstanden en leerproblemen:- Suite 1: Spelling A en B, Woorden herkennen, Tekstbegrip Nederlands, Flitstesten, Flitskeuze, Flitstypen, Omgekeerd Flitstypen, Flitskeuze cijfers,...
Begeleidingsinstrument met 24 items die drie subschalen omvatten: Kritisch lezen (9 items), Context verbreden (8 items), Structuur zoeken (7 items). Na de stamtekst "Als ik een ingewikkelde tekst bestudeer ...." wordt op vijfpuntsschalen van...
Projectieve methode bestaand uit 160 stukjes speelgoed: objecten die men buitenshuis aantreft zoals huizen, kerk, auto's, mensen, bomen, tamme en wilde dieren etc. Het kind krijgt de opdracht om een dorp te maken. Het spel dient twee keer...
Schaal met vier items, via factoranalyse verkregen uit de Subjective Symptom Test of Fatigue (Kogi e.a., 1970), waarop patiënten op een vierpuntsschaal aangeven in welke mate men de voorafgaande dag last had van een symptoom.